Vastuullisuuden merkitys matkakohteen valinnassa kasvaa
23.5.2024 11:50
Booking.comin julkaiseman kansainvälisen tutkimuksen mukaan 74 % matkailijoista haluaa tehdä vastuullisia valintoja, 51 % vastaajista sanoi, että vastuullisia palveluita on tarjolla liian vähän ja 44 % vastasi, ettei tiennyt, mistä vastuullisia palveluita voisi löytää. Vuokatin Matkailukeskus Oy:n toimitusjohtaja Aija Laukkanen kertoo, että Vuokatissa on otettu vastuullisuus vakavasti, ja useamman yrityksen voimalla on ryhdytty rakentamaan Vuokatista vastuullista matkakohdetta.
Matkailuyritysten yhteisenä tavoitteena on saavuttaa Visit Finlandin Sustainable Travel Finland-merkki vuoden 2025 aikana. Tällä hetkellä destinaatiomerkin saaneita kohteita on Suomessa vasta viisi: Posio, Kristiinankaupunki, Tahko, Savonlinna ja Puumala.
– Tavoite edellyttää alueen matkailuyritysten vastuulliseen toimintaan sitoutumista ja vähintään yhdeksän kansainvälistä matkailutoimintaa tekevän yrityksen STF-polun läpikäyntiä ja merkin saamista. Meillä on jo mukana enemmän yrityksiä kuin tuo minimivaatimus, Laukkanen kertoo.
Yhteisissä koulutuksissa ja työpajoissa rakennetaan vuoden 2024 aikana Sustainable Travel Finland -ohjelmassa vaadittavia sisältöjä ja materiaaleja. Yhteisten tapaamisten lisäksi tarjolla on yrityskohtaista sparrailua, jossa käydään läpi sertifioinnin kriteereitä, tuotetaan kehittämissuunnitelmia ja lasketaan päästöjä. Vuokatin vastuullisuustyötä vetävä Anu Nylund Mood of Finlandista vakuuttaa, että vastuullisuustyöhön käytettävä aika ja raha on varmasti kannattava panostus.
Yksi tärkeä näkökulma on myös vastuullisuudesta viestiminen. Viestintää tarvitaan asiakaspolun kaikkiin vaiheisiin, ja vastuullisuusviestintää vältellään turhaan viherpesun pelossa. Aidosti, rehellisesti ja läpinäkyvästi viestiminen on kuitenkin erittäin tärkeä asia, sillä asiakkaat ovat kiinnostuneita siitä, kuinka yritykset toteuttavat vastuullisuuteen liittyviä asioita käytännössä.
– Tavoitteena on oppia yhdessä, kuinka viherpesu vältetään ja opitaan faktaa kompensoinnista, Nylund sanoo.
Ensimmäisenä yksittäisenä matkailuyrityksenä Sustainable Travel Finland-merkin Vuokatissa saaneen Break Sokos Hotel Vuokatin hotellinjohtaja Tiina Rimpiläinen kertoo, että vastuullisuus on noussut henkilöstön keskuudessa tärkeäksi teemaksi.
– Tietoisuus yleisellä tasolla vastuullisuudesta on lisääntynyt koko yrityksessä. Henkilökunta osallistuu meillä hyvin vastuullisuustekojen ideointiin ja toteuttamiseen.
Uudistavaa Vetovoimaa matkailuun, Sotkamon osatoteutus -hanke mahdollistaa vuoden 2024 aikana vastuullisuuspolkua käyville yrityksille kattavan tuen vastuullisen toiminnan edistämiseen. Vastuullisuustyö on yksi tärkeä osa Kainuun Liiton rahoittaman (EAKR) hankkeen toimenpiteitä. Vuokatin Matkailukeskus Oy on mukana hankkeen rahoituksessa yksityisen rahoituksen osuudella.
Lisätietoja: Aija Laukkanen, toimitusjohtaja, Vuokatin Matkailukeskus Oy,
Info:
Sustainable Travel Finland (STF) on Visit Finlandin hallinnoima kansallinen kestävän matkailun ohjelma, jonka seitsemän askeleen sisältämien tehtävien kautta yritykset ja destinaatiot todentavat vastuullista toimintaansa. Ohjelma on maksuton, mutta sen yhtenä kriteerinä yrityksille on auditoitu, maksullinen sertifikaatti. Ohjelma päivitetään 1-2 vuoden välein. STF-polulla on reilut 1300 yritystä ja merkin on saanut 425 yritystä (tilanne 20.5.2024). Vastaavat kansalliset ohjelmat on Norjassa, Sloveniassa ja Sveitsissä.