Mitä?
Vuokatin yhteismarkkinoinnin tavoitteena on kasvattaa Vuokatti-brändin tunnettuutta, saada lisää matkailijoita alueelle ja ja tuoda lisämyyntiä markkinointiyhteistyössä mukana oleville yrityksille. Yhteismarkkinointiin on tervetulleita kaikki matkailijoille palveluita tarjoavat yritykset (mm. majoitus-, ravintola-, kulttuuri-, ohjelmapalvelu-, liikunta- ja hyvinvointitoimijat) sekä kunnat ja tapahtumajärjestäjät.
VMK Oy:n toteuttama Vuokatin alueen yhteismarkkinointi ja matkailun kehittäminen sisältävät seuraavat kokonaisuudet:
- Voimassa olevan Matkailun kehittämissuunnitelman koordinointi ja toteutumisen seuranta
- Alueen brändin kehittäminen
- Alueen vetovoiman kehittäminen markkinoinnin keinoin
- Vuokatti-brändin mukainen kotimaan markkinointi
- Kansainvälinen markkinointi yhteistyössä Visit Finlandin kanssa sekä osana Arctic Lakeland -kokonaisuutta
- Median palveleminen Vuokatin alueen matkailuun liittyvissä kysymyksissä ja mediamatkojen toteutus alueella
- Alueen matkanjärjestäjäyhteyksien kehittäminen ja ylläpitäminen
- Alueen saavutettavuuden kehittäminen yhteistyössä mm. lentoyhtiöiden kanssa
Kenelle?
Tärkein kohdemarkkina vapaa-ajan matkailussa on Suomi, mutta markkinointitoimenpiteitä on tehty myös kansainvälisillä markkinoilla. Markkinoinnin pääkohderyhmät kotimaassa on aktiiviset liikkujat, hyvinvoinnista kiinnostuneet sekä yritykset ja työntekijät (bleisure eli business ja pleasure).
Vuokatin Matkailukeskus Oy tekee kansainvälistä matkailumarkkinointia valitsemillaan markkina-alueilla tavoitteellisesti kasvavan kansainvälistymispolun mukaisesti. Kansainvälisessä matkailumarkkinoinnissa hyödynnetään Visit Finlandin asiakaskohderyhmien segmentointia.
Miten?
VMK Oy ylläpitää ja kehittää vuokatti.fi matkailusivustoa sekä toteuttaa tavoitteellista markkinointia Vuokatin sosiaalisen median kanavissa: Facebook, Instagram ja TikTok. Vuokatti.fi sivustolla on ollut vuonna 2024 joulukuun puoleenväliin mennessä 650 535 seurannan hyväksynyttä kävijää ja Vuokatin sosiaalisen median kanavissa on vuonna 2024 ollut yli 7 miljoonaa näyttöä. Kotimaan matkailumarkkinointia tehdään myös uutiskirjeiden, tv- ja radiokampanjoiden, natiiviartikkeleiden ja Google-mainonnan avulla sekä osallistumalla erilaisiin messu- ja ryhmämyyntitapahtumiin.
Kansainvälistä matkailumarkkinointia tehdään valituilla markkina-alueilla mm. myyntitapahtumiin osallistumalla, matkanjärjestäjäyhteistyöllä sekä järjestämällä vaikuttaja-, media- ja matkanjärjestäjävierailuja alueelle.
Yhteismarkkinoinnissa mukana olevilla yrityksillä on mahdollisuus hyödyntää VMK Oy:n kanavia oman aktiivisuuden mukaan seuraavasti:
- Yritys- ja palveluesittelyt vuokatti.fi -matkailusivustolla.
- Mahdollisuus nostaa omia tapahtumia vuokatti.fi/tapahtumat/ sivulle Tapahtumien Kainuun kautta.
- Mahdollisuus syöttää haluamansa määrä omia tarjouksia ja vinkkejä vuokatti.fi kampanjasivuille.
- Mahdollisuus toimittaa aineistoa kuluttajille kerran kuussa lähetettävään Vuokatin uutiskirjeeseen.
- Mahdollisuus toimittaa aineistoa julkaistavaksi Vuokatin sosiaalisen median kanavissa.
- Majoitusyrityksillä on lisäksi mahdollisuus olla mukana Vuokatin majoitushaussa.
- Palvelu pitää sisällään yrityksen majoituskohteiden reaaliaikaisen hinta-saatavuusdatan näkymisen Vuokatin majoitushaussa vuokatti.fi/majoitushaku, mikäli rajapinta yrityksen käyttämään varausjärjestelmään on olemassa.
- Vuokatin majoitushaussa on tällä hetkellä rajapinnat seuraaviin varausjärjestelmiin:
- Holiday Club Katinkullan varausjärjestelmä
- Hotellinx Cloud
- InfoBooking
- Moder
- Osuuskauppa Maakunnan varausjärjestelmä
- Sportum
- Uutena majoitushakuun mukaan tuleva yritys (tai jo mukana oleva yritys, joka vaihtaa varausjärjestelmää) vastaa itse kertaluontoisista kustannuksista, joita tulee varausjärjestelmän aktivoimisesta rajapintaan.
Miten mukaan?
Yritysten vuosittainen maksu VMK Oy:lle yhteismarkkinoinnin toteuttamiseksi on sidottu yrityksen liikevaihtoon. Maksuperusteena käytetään vuoden 2025 osalta vuoden 2023 liikevaihtoa, josta lasketaan 1% osuus. Vuosittaisen maksun osalta on määritelty myös minimi, joka on 500 € ja maksimi, joka on 30 000 €.
Mikäli haluat olla mukana, ota yhteyttä Aija Laukkaseen .